TV-tips!

2 Okt

Jag älskar att se på TV-serier. Det har väl inte undgått någon. När alla premiärer för hösten varit följer jag sex serier i veckan plus det jag ser utöver det som går nu, vilket i regel är tre olika serier.

Just nu tittar jag på Pushing Daisies. Tyvärr lades den här serien ner efter två säsonger så jag drar mig lite för att titta på de tre sista avsnitten och sen lämnas med så mycket ouppklarat.
Serien är visuellt alldeles fantastisk och trots att känslan är helt annorlunda än Hannibal, syns det att det är samma skapare. Bara titta på dessa miljöer!

Visst ser en likheterna?

Jag älskar sånt här! Jag får genast en så stark känsla från miljöerna. De är lite mycket, Pushing Daisies vibrerar av färg och former medan Hannibal är mörk och både naturtonad och sterilt hård. Det blir en fest för ögat helt enkelt.

Pushing Daisies och Hannibal är båda serier jag skulle rekommendera. Hannibal är inte för alla. Den är brutal och grafisk och förmodligen den enda serien som har fått mig att må fysiskt illa. Om en inte klarar av brutaliteten går det att hitta versioner bantade på scenerna med döda kroppar, det går att följa med fint i handlingen även utan dom och jag tycker det är ett bra sätt att se det konstverk som denna serien är ändå.

Pushing Daisies är rolig och tragisk och lekfull. Dialogen är rapp och berättarrösten används på ett ganska unikt sätt i denna serie. Serien handlar om Ned, som kan återuppväcka de döda genom att ta på dom, men om han rör dom igen dör de och om han låter nånting dött leva mer än en minut dör något annat. Han använder sina krafter för att hjälpa en privatdetektiv lösa mord och äger också ett pajcafé.
Ni hör ju, hur bra som helst!

Utöver Pushing Daisies ser jag och Martin nu på Battlestar Galactica. Jag är så väldigt imponerad av den här serien. Premissen är att människorna skapade robotar vid namn Cylons, de vände sig mot sina mästare, krig utbröt och Cylonerna försvann. När serien börjar attackeras människornas värld än en gång av Cylons och dödar nästan hela mänskligheten. De som finns kvar, de som hade turen att vara i rymden när attacken hände, flyr.

Vi är nu på säsong tre och hittills har det inte funnits ett enda filler-avsnitt! Det händer saker hela tiden och allt som händer för utvecklingen framåt. Serien har en enorm cast och karaktärerna utvecklas hela tiden. Serien är full av moraliska dilemman och ingenting är nånsin svartvitt. Se den här serien alltså! Somliga fnyser åt scifi men det är oftast människor som inte själva tittat på genren.

Tredje serien jag ser för tillfället är Defiance. Ännu en scifi, men här är det satt på jorden där olika folkslag från rymden lever tillsammans med människor på jorden, efter år av krig efter att utomjordingarna togs sig till jorden. Apocalyptisk och spännande. Är bara tre avsnitt in men är hittills väldigt imponerad. Plus att Julie Benz är med, Darla från Buffy och hon är alltid fantastisk!

Så sista serien jag ser nu. In the flesh. Zombieserie på nytt vis. Här har The Rising skett. Alla som dog inom ett år före The Rising återuppstod som hjärnätande zombies. Men när vi kommer in har det gått en tid och zombiearna har fångats in och medicinerats och är nu påväg tillbaka ut i samhället. De möts av misstänksamhet och våldsamhet, särskilt i den lilla engelska byn där Kieren, vår huvudperson kommer från. Det dras många paralleller till rasism, om rädslan för ”de andra, de inte som oss”. Vilket visserligen får en att tänka till, men samtidigt är väldigt problematiskt. Zombies som blivit mänskliga igen är en väldigt märklig parallell till rasifierade eftersom rädslan här är underbyggd av att dessa zombies faktiskt dödat innan. Rasism är att omänskliggöra människor utan grund.
Men, serien är fortfarande väldigt bra. Det finns en ständig känsla av hot och otrygghet som får mig att hela tiden sitta som på nålar. Det är en miniserie från BBC, så första säsongen har bara tre avsnitt medan andra har sex.
Zombiearna får smink och linser för att se mer mänskliga ut, vilket gör att de istället ser något overkliga ut, särskilt vår huvudperson.
image
Se den!

Kommentera

