Om inredning.

1 Okt

Jag följer en hel del inredningsbloggar. En del vars stilar jag gillar, andra vars stil verkar vara… vitt? Vitt, vitt och åter vitt. Jag kan uppskatta det sparsmakade, även om det är ganska långt från min egen stil, men att blanda vitt med lite mer vitt och kanske lite grått får mig att inte se någon som helst personlighet i ett hem. Istället för en plats där människor lever känns det som en presentation.

Hur eller hur så tar det tid att hitta de rätta känslorna i ett hem tycker jag. Att känna av rummen och komma fram till hur en egentligen vill ha det.

Våra 80 kvadrat här i Norrköping har både sina fina och mindre fina sidor.

Den rent av fula sidan är den här

image

Vet ej vad det var för mähä som bestämde att de ville ha en tre meter stor fototapet på New York i solnedgång tagen före 2001, men hen är inte min vän.
Vaktmästaren påstår att han nu ringt målaren (som han skulle göra för ett år sen) så förhoppningsvis har vi en neutral och fin vit vägg där innan vintern. Det spörs, men hoppet lämnar en aldrig.

Annars har vi också fondtapeter både i sovrummet och i köket, båda okej, men inget vi nånsin skulle välja. Sovrumsväggen är jag ganska sugen på att göra nåt åt, men tror inte att vår hyresvärd skulle göra den åt oss, så det kommer förmodligen inte hända.

image

Köket är som sagt mest okej, men mönstret är inte passat i mitten på väggen.

image

Men nog om lägenhetens skavanker. Jag har lyssnat på ljudbok medan jag plockat och tagit upp i förrådet och fixat de senaste dagarna, så låt mig visa vad jag gillar mest i vår inredning.
Det är inte mycket i vårt hem som är nyinköpt, det mesta är antingen secondhand eller ärvt.
Jag inbillar mig inte att vi har en unik stil, 50- och 60-tal är inte precis bara vi som gillar, men vårt hem känns väldigt mycket som vårt.

I måndags var jag på IKEA med min mor och inhandlade äntligen ett sängbord till oss.

image

image

Älskar det där bordet och eftersom vårt sovrum är ett mishmash av olika stilar passar även det in. Lägg på också märke till den lilla guldfågeln och de snygga Selma Lagerlöf-böckerna jag köpte på antikvariat i helgen.
Uchiwa-lådan ska bytas ut till något snyggare i framtiden, vet dock inte till vad än.

Jag tror att min stora kärlek i vårt hem är köket.

image

image

Perstorpsbordet är från Martins mammas familj, hennes moster om jag inte missminner mig. En av möblerna som är våra fast ändå inte, ska stanna inom släkten liksom. Stolarna är ärvda av Martins farmor och planen är att byta ut dom efterhand som snyggare stolar hittas. Kökssoffan är secondhand och julklapp från Martins föräldrar.
När vi flyttade hit hade vi redan bestämt att vi skulle ha två matbord, ett i köket och ett i vardagsrummet. Det var planen redan i förra lägenheten men tur var väl det att vi aldrig hittade ett nytt till köket när det andra hittat ut i vardagsrummet, för vi tänkte oss ett runt i Tannefors i vårt mycket mindre kök och det hade inte passat här. Istället tog Martins föräldrar med detta från sina gömmor i Småland och sen hittade vi till slut en passande soffa.

image

image

Inte helt oväntat så älskar jag stringhyllor och den över soffan är köpt på tradera tror jag.
Den andra, som också är i teak fick vi av Martins farmor. Jag har också en grej för Lena & Al Eklund och Anita Wangel som båda designade burkar, brickor och allsköns saker på 60-talet.

image

Serveringsgången är en guldgruva för förvaring likaså vår skänk.

image

Alla köksapparater står alltid framme och och gör saker så väldigt mycket enklare. Köksassistenten har vi också fått från Martins farmor. Den är inte lika snygg som en kitchen aid, men den gör sitt jobb.
Men nog om köket.

image

Min sekretär, ännu ett secondhand-fynd fick åka ut i hallen när vi äntligen fick ordning på vårt sovrum.

image

Jag sitter i stort sett aldrig vid den, men förvaringen för skolmaterial och andra viktiga papper är helt nödvändig och det möjliggjorde också en plats att göra av mina juveler nån annanstans än på krokarna på toadörren som inte riktigt var optimalt. Plus att den är snygg värre. Kanske kommer det bli en syhörna om jag får mersmak.

image

Spiselkransen är en blandning av favoritböcker, Buffy, Kitty och småpryttlar. Fint så. Cunt colouring book fick jag av en kompis i födelsedagspresent tillsammans med kritor eftersom jag var ganska besatt av fittor där ett tag. Buffy-boxen fick jag i julklapp av Martin för några år sen och finns bara i typ 10 000 ex.

Jag vet att de som följer min blogg redan sett en hel del bilder på mitt hem men när lägenheten har varit denna misär…

image

…alldeles för länge är det som att återupptäcka sitt hem när det är ordning igen.

Kommentera

