Samtal.

12 Maj

Jag har en viss fobi för att ringa till människor jag inte känner eller människor jag inte brukar prata i telefon med. Den är inte konstant utan dyker mest upp när jag tänker på den.

Exempelvis när jag sökte ett annat jobb inför förra sommaren då jag inte ville vara kvar på mitt gamla tog det nån dag innan jag ringde min gamla chef och dagen då jag skulle göra det drog jag på det i kanske en timme. När jag väl pratade med hen var det inga problem, även om hen inte hade jobb till mig. Däremot fick jag tips om ett annat ställe och nr till chefen där. Jag la på och ringde direkt till det här andra stället, utan att tveka.

Det är lite så det funkar, har jag bråttom och inte tid att tänka på det är det inga problem, men vet jag om att ett samtal måste ske drar jag på det så länge det går.

Jag sitter nu i en projektgrupp för ett event som kräver en hel drös av samtal till olika företag. I fredags skulle jag ringa runt och det tog mig ungefär en halvtimma innan jag ringde första samtalet. Sen gick det av bara farten. Typiskt nog var det bara ett företag som ens svarade, ringa på fredagar verkar vara hopplöst till vissa sorters företag.

Hur som helst, jag har tagit på mig att vara ansvarig för företagen inför det här eventet, inte själv men ändå, och jag vet att min eftermiddag kommer behöva läggas till att bara ringa folk. Fyra timmar. Skräcken.
Samtidigt har jag möte halva dagen imorgon och dåligt samvete för att överlämna redigeringsarbetet helt och hållet till resten av gruppen en hel dag. Stressen jag lägger på mig själv alltså. Blir så trött!

Hur som helst, telefonskräck. Kass grej, något jag måste träna bort helt och hållet innan jag går ut för att vara en såndär projektledartyp vars leverne hänger på konstant kommunikation. Varför kan folk inte bara lära sig att svara på mail? Kasst!

Kommentera

