Fy fan

11 Mar

Ingen har väl missat nazistattacken på feminister på åttonde mars i Malmö och hakkorsen sprayade på skolor i Stockholm. Jag har ärligt inte läst mycket om det, ett par blogginlägg och kritik på twitter mot SVT för deras missvisande rapportering och regeringens tystnad.

Jag har helt enkelt inte riktigt orkat ta in det. Knivar, livshotande skador, koma. Showan har tidigare hängts ut på en hemsida tillhörande svenskarnas parti för sitt arbete i Fotbollssupportrar mot homofobi. Hatet är så starkt. Det är så jävla skrämmande. Jag tänker på framstående feminister idag. Jag tänker på om Fi kommer in i riksdagen och den hotbild som kommer finnas kring deras liv isf.

Samtidigt som uttalade nazister hoppar på feminister och det talas om ”bråk” istället för ”attentat”.

Ibland blir jag så trött. Trött på att vara rädd, trött på att peppen så lätt får ett knytnävsslag. Vi feminister ses som ett hot av de högerextrema grupperna och det våld som sker mot rörelsen tonas ner och bemöts med tystnad. Det är skrämmande.

Men det viktiga är att aldrig sluta kämpa. Om vi tystas av rädsla kommer de ha vunnit. De nazistiska svinen som stack knivar i människor på den kampens dag som åttonde mars är.

På onsdag går jag på stöddemo här i Norrköping och jag hoppas att många går eller har gått på de som arrangeras runt om i landet. Vi behöver visa vårt stöd, vi behöver visa att vi inte backar och vi behöver fortsätta göra oss hörda!

Kommentera

