Om ätande och vikt.

6 Jan

Jag har tänkt börja en vecka med detox när jag kommer hem. Jag tror att det kan vara en bra väg in i att äta lite mindre dålig mat, komma igång med lite mer matlagning och planerade måltider. Innan jag åkte ner till Småland hade jag en dygnsrytm som inte fungerade och helt random mattider. Jag mår inte bra av det. Jag behöver så mycket mer struktur i mitt ätande och tror att en veckomeny och fasta tider kan råda bot på problemet.

Problemet är att jag är rädd att jag ska börja tänka för mycket på min kropp och börja hetsa om vikt istället. För första gången sen jag var liten mår jag bra i min kropp, psykiskt. Jag kan se min nakna kropp i spegeln, se den stora magen och tänka, ja, det där är min mage. Inget mer med det. Visst stör det mig att jag, beroende på modell, inte kan köpa kläder på vanliga klädavdelningen i butiker utan måste gå till tjockis-avdelningen aka tält utan varken form eller färg. Men det är inte för att jag är tjock i sig, det är för att jag blir så förbannad på att hela jävla samhället säger till mig att jag måste skämmas över och gömma min kropp. Jag är inte intresserad av att gömma nåt och jag vägrar fan skämmas. Min kropp är helt jävla fantastisk!
Med det sagt, jag mår inte bra fysiskt och det påverkar också mitt psykiska mående. Jag är inte intresserad av att bli smal, jag vill bara kunna orka lite mer och några mindre kilon skulle vara bra för mig.
Men det är inte värt att återta en kroppshets som jag äntligen blivit av med. Så det känns som att jag kan byta ett sorts dåligt mående mot ett annat istället för att förbättra måendet överlag.

Det jag tänker försöka göra för att undvika hela kroppsgrejen är att under inga omständigheter väga mig, inte prata mat med vem som helst då det kan trigga mig och personen jag talar med. Börja skriva veckomatsedlar även efter detoxen som ett sätt att strukturera och underlätta matlagning och bra ättider och undvika att fortsätta leva på juicer och smoothies för lång tid.

Det om det. Får se om jag pratar nåt mer om det här senare, gillar inte riktigt att prata vikt och sånt ur diet-perspektiv. Vet hur mycket ångest det kan framkalla.

2 svar to “Om ätande och vikt.”

  1. Elisabeth 2014/01/06 den 04:01 #

    Blogg jag följer sen cirka evigheter tillbaka: http://tjockakattervillocksadansa.blogspot.se/

    • furypi 2014/01/13 den 07:06 #

      ooh, bra blogg! börjar också följa! 😀

Kommentera

