Saker jag drömmer om.

18 Dec

Jag drömmer om snötäckta marker och varmt ljus inifrån.
Jag drömmer om ett litet hus i trä med burspråk.

Jag drömmer om ett litet hus på landet, en egen liten fristad där jag kan vara i lugn när jag behöver. En spis att elda i och gamla fina fönster med skira gardiner.

Jag drömmer om att pyssla och baka och vara i lugn utan måsten en stund.

Om jag en dag kan köpa mig ett litet hus på landet med lågt i tak. Om jag en gång har råd med ett extra boende. Vilken lyx det skulle vara.

Jag vet inte när det började men varje gång jag är nere i Småland och åker på små landsvägar och ser såna där fantastiska små avskilda hus mitt i ingenstans får jag en sån längtan.
Jag vet ju att jag egentligen inte vill bo på heltid på en sådan plats. Jag behöver närheten till människor och för den delen, jobb, men om jag bara kunde ha ett sånt där litet ställe som kan få vara mitt. Dricka te i vita koppar med blå mönster och bara andas. Ha en plats dit jag aldrig tar med mig arbete, eller kanske bara det lustfyllda arbetet.

Jag vet inte när jag slutade drömma om centrala lägenheter i världens största städer och istället började hoppas på en liten stuga i skogen, men där är jag nu. Inte för att vara där jämt, inte för att bosätta mig, men för en alldeles egen fristad.

Sånt drömmer jag om inatt, det och att vara klar med essän och åka hem och julbaka och julpynta.

Kommentera

