This is my life.

16 Sep

Imorse (alltså efter 10 nu för tiden) när jag vaknade med mensvärken från helvetet (som förtjänar ett helt eget inlägg för ugh, jag har inte haft såhär ont på iaf 10 år) så hade jag fått den här länken från en vän:

http://lizziebenett.com/story

Tillsammans med följande kommentar:

”Jag har inte sett själv än, men har bara hört gott om det. allt med mr Darcy bör man ju kolla upp 😉 så tänkte tipsa fast jag själv inte sett det än XD”

Hon hade så rätt!

I och med min hemska mensvärk så har jag idag varit dömd (oh no) att bosätta mig i soffan med choklad, glass och kaffe och med detta tips visste jag precis hur jag skulle använda min tid mellan varje värktablett.

Det här är alltså Stolthet och Fördom i nutid i form av en vlog. Så jävla briljant! Visst, somliga saker skulle folk nog aldrig ha med i sina videobloggar, men vad fan, det är fiktion, skit samma!

De 100 avsnitten av själva vloggen plus extravideor på youtube och storifyade twitter-konversationer, tumblr, fb och låtsashemsidor blir tillsammans en fantastisk massa av interaktivt berättande.
Jag såg ju nu allt när projektet redan var klart så jag har inte följt karaktärernas olika sociala medie-kanaler, men hela grejen med att det släpps videor typ en gång i veckan (ej inräknat extravideorna) plus all aktivitet på kanske främst twitter och tumblr där fans kan tweeta karaktärerna, eller kommentera deras inlägg eller ställa frågor som faktiskt besvaras i videor under hela projektet. Det är så briljant.

Det öppnar för ett helt nytt berättande som är beroende av fansen på ett helt nytt sätt och som också ställer helt nya krav på hur fiktionen ska funka.

Så. Jävla. Bra.

Och nu har jag inte ens pratat om själva historien! Austen. Jag älskar Austen. Som många med mig. Jag har läst och sett många versioner av den här historien (särskilt BBC-produktionen med Colin Firth) och att sätta in den här historien i nutid kan vara svårt. Vad de inte har gjort är att behålla språket (som säg i tex Romeo+Julia) utan de har tagit karaktärerna och gjort dom till trovärdiga personligheter idag.

Det jag oroade mig över var hur de skulle lösa kvinnornas plats i samhället idag. Och det funkar så bra! De här kvinnorna står upp för sig själva och saker och ting löser sig inte på samma sätt som i boken. Hade de gjort det hade jag blivit besviken (och min tilltro till mäns förmåga att porträttera kvinnor är inte särskilt stor) och jag förväntade mig nästan det. Men icke!

Alltså, det är så bra! Alltihop!

Det kanske bästa är vad de gjort med Lydia. Hon är en väldigt platt karaktär ärligt talat. Hon beskrivs hela tiden som en ”silly girl” och det är typ det enda hon har.
Här får vi se henne ur en helt annan synvinkel. Vi får lära känna henne på ett helt annat sätt.
Naturligtvis kan det inte finnas en plottwist där hon rymmer med Wickham och spenderar tid med honom utan förkläde och de gjorde verkligen så mycket av det!

Säkerligen är serien problematisk på sina ställen men just nu har jag ingen förmåga att vara kritisk.
JAG ÄR KÄR!

Och de ska göra en version av Emma i samma format! I höst! LYCKA!

(Och nu är klockan fem och jag ska vara på föreläsning 10.15. Damn you 4-minutersklipp som hela tiden får dig att tänka ”bara ett till”)

2 svar to “This is my life.”

  1. Maria 2013/09/16 den 02:13 #

    mouhaha! XD kul att du gillade det!! och ursäkta om jag förstörde din nattsömn! 😉 Ska vid nästa ”lediga” helg sätta mig och titta på detta! PEPP! 😀

    • furypi 2013/09/16 den 03:04 #

      Jag föreslår att du inte tar det som en dag-grej att göra utan kolla lite då och då för det är SÅ mycket! XD

      Tack igen för tipset!

Kommentera

