Genusbefriat.

1 Jul

Jag var som bekant på Bråvalla i helgen. Där såg jag Alina Devecerski och under konserten gav hon, som jag uppfattade det, en känga till Bråvalla och deras påstående om att det inte finns så många bra musiker som är kvinnor.
Då tyckte en i mitt camp att är det ändå inte så att musiken är genusbefriad. Jag kände inte för att diskutera utan sa mest bara att jag inte höll med.
Men jag tycker det är intressant det där. Idén om att vissa delar av samhället liksom inte skulle vara påverkat av resten av samhället.

Ofta är det just olika former av kultur som påstås vara befriat från kvinnoförtrycket. Men är det nåt kultur gör så är det ju att spegla samhället. Dels genom vad som blir belyst i texter mm men också i vilka som får utrymme. Det är ingen slump att den västerländska musikindustrin domineras av vita män. Finns det en vithets- och mansnorm i samhället ser även kulturen ut på det viset.

Det är ganska naivt att tro att det ena eller andra skulle stå utanför.

Kommentera

