Att råka ge sig in i diskussioner.

17 Apr

Såhär. I helgen var det en kompis till Martin som vägrade gå med på att kvinnor tjänar mindre än män. ”Visa mig bevis på det!” utbrast han. Det gjorde jag. Skickade två länkar som jag ögnat igenom. En en lång jävla rapport av de som sammanställer infon om just löneskillnader på uppdrag av regeringen varje år. Han letar istället på en annan rapport som egentligen inte är till för att besvara frågan om hur stort lönegapet är, men eftersom den passade honom bättre citerar han den istället. Jag vill egentligen inte ta den här diskussionen för jag vet att det inte är nån idé och vill han tro att löneskillnaden ligger på 0,7% så kan han ju få tro det. Jag vinner inget på att han tar till sig den mer utförliga och statistiskt starkare infon. Själva grundfrågan har han ju ändå accepterat.
Men det stör mig att han är så envis. Så efter att ha struntat i konversationen på fb i nåt dygn så letar jag ändå upp citat och skickar, för jag måste ju ha rätt.
Grejen är 1. Jag förstår grejen att inte vilja ta till sig info som inte riktigt passar ens världsuppfattning, det händer mig också då och då. 2. Vad spelar det för roll om han tror att löneskillnaderna är mindre än vad dom är egentligen? Visserligen är det skönt att han vet inför framtida eventuella diskussioner.

Varför lägga sin tid på detta? Jag tror på att försöka upplysa och prata om sånt som behöver förändras i samhället men grejen är att jag inte tror att han och jag någonsin kommer komma i närheten av en liknande världssyn och på vad som behöver åtgärdas i samhället. Hur många gånger vi än diskuterar på fester kommer vi aldrig kämpa samma kamp.

Kommentera

