Doctor nr. 3

17 Jan

Jag har nu till slut sett klart alla säsonger med tredje doktorn i Doctor Who. Tredje doktorn är med från säsong 7 till och med 11.

Jag har redan pratat om tredje doktorn och hans första följeslagare men jag tänkte prata lite mer om de två andra tredje doktorn har haft.

När jag skrev föregående inlägg hade jag precis börjat se på avsnitten med och jag var inte särskilt förtjust i henne då. Jag kan inte påstå att hon är min favorit nu heller även om hon vuxit en del. Det är inte så lätt att gilla en karaktär som författarna hela tiden låter göra helt korkade saker endast för att få andra karaktärer till att vara på rätt plats vid rätt tid för att föra historien framåt. Gång på gång sticker hon iväg på livsfarliga grejer utan att berätta för någon vart hon ska och varenda gång får doktorn eller annan man i närheten kliva in och rädda henne. Det stör mig igenom alla säsongerna med henne att samtidigt som det talas mycket om jämställdhet och kvinnans frigörelse, särskilt från Jos håll så är rollerna ändå alltid samma gamla.
Jag gillar henne ändå på många sätt, hon är rolig och retar doktorn mycket och sådär. Så måste jag ju ändå nämna hennes klädstil också. Lätt snyggaste stilen i Doctor Who genom tiderna!
joanddalek

joanddr

jowithallthemen

jowithman

Hur som helst. Jo åker till Amazonerna med den långhåriga mannen ni ser här och försöker göra världen till en bättre plats.
Någonting jag måste ge tredje generationens doktor. Det talas mycket om miljö och hur människan sakta men säkert förstör jorden.

I sista säsongen för tredje doktorn får vi möta hans nya följeslagare . Hon är journalist och jobbar när de möts undercover på nån militär forskningsbas där alla forskare försvinner spårlöst. Doktorn kallas dit, Sarah Jane gömmer sig i hans TARDIS och hamnar i medeltiden. Resten är historia som en brukar säga.
Sarah Jane har ganska mycket gemensamt med Jo på sina sätt men har lite mer ryggrad kan en väl säga. Doktorn beskriver henne ofta som ”headstrong” för att slänga in lite sexism i det hela.
Det vanliga kvinnosyndromet i tidiga Doctor Who har även hon, alltså att hon springer och hamnar i problem och måste räddas gång på gång men jag tycker ändå att hon verkar klara sig ur mer och mer själv. Jag bara hoppas att nya säsongen visar mer av detta men den nya doktorn och allt.

När jag skriver såhär om serien låter det som att jag inte alls gillar den. Men det gör jag. Jag älskar att få all backstory och även om det är väldigt långsamt ibland och jag då och då vill dunka huvet i nåt hårt över sätten de porträtterar kvinnor på tycker jag ändå att serien är väl värd att se om en är ett fan och vill förstå var allt kommer ifrån i de nya säsongerna.

Kommentera

