Om att ta diskussioner.

10 Jan

I den värld jag lever i nu och med de människor jag omges av finns det väldigt många som gärna häver ur sig rasistiska och sexistiska kommentarer. Det kokar i mig lika mycket varje gång men det är inte alltid jag orkar ta en diskussion. Det här är trots allt människor jag arbetar med och som jag ska fungera med varje gång jag är på jobbet.
Sen kommer dessa diskussioner aldrig särskilt långt iaf. Hur ska en kunna resonera med en människa som påstår att rasism inte finns? Enligt henom är rasism och raslära samma sak och då att helt enkelt värdera folk olika utefter etnicitet är jag vet inte, nåt helt annat. Vad fan säger en? Om en människa är så jävla dum i huvet, vad kan en säga?
Samma person har även pratat om ett läkarbesök där läkaren hade med sig en student och hen blev då undersökt av ”en jävla afghan”. I samma veva berättade hen också att ”utläningar inte kan lika mycket som svenska läkare” och när jag då säger att det är svårt som fan att få en läkarutbildning från ett annat land godkänd i Sverige säger hen ”nej det tror jag inte” varpå jag berättar att det inte är ett påstående och hen tar inte detta till sig heller.

Hur fan ska en prata med en sån människa? Det finns liksom ingen idé att ens försöka. Såna här människor kommer aldrig att ifrågasätta sina värderingar så varför ens försöka när det bara tömmer mig på kraft och får mig att komma hem och gråta och säga att jag hatar mitt jobb?

Trots att jag tänker såhär kan jag inte låta bli att få dåligt samvete varje gång jag inte tar diskussionen. Jag antar att det är så inprintat i mig att att vara tyst är att inte ta ställning eller rent av ta ställning för det motsatta mot vad jag tycker.

Får helt enkelt lära mig att välja mina strider.

Kommentera

