”Man kan inte lära gamla hundar att sitta.”

6 Jun

Jag hade en lärare senast jag pluggade. En kvinna som är jävligt stark och påstridig och inte ber om ursäkt för sig själv alls. Hon är en jävligt kompetent och inspirerande lärare.
Därför blev jag så förvånad när vi, om det var klassen eller vi i TH pratade feminism och hon berättade om när hon varit i en närodlat-butik på orten och mannen som jobbade där plockade ner hennes potatis/morötter vad-det-nu-var åt henne för att hon inte skulle ”smutsa ner sina fina händer”. Hon säger då att han bara ville vara snäll att han inte ser på det som vi gör och hon sa ingenting och lät honom göra det. Hon menade att det inte går ätt lära gamla hundar att sitta. Sen började hon påstå att den ”delen” av den feministiska kampen inte är något hon/vi kan kämpa för utan att det är nästa generation som får ta det. Att det liksom är för sent för vissa saker. En idé som jag tycker är helt uppåt väggarna och jag förstår inte hur hon av alla människor kunde göra de uttalandena.

Det är ju helt absurt att vi ska acceptera att behandlas som delikata små blommor för att vi är fittbärande personer om den som behandlar oss så är en äldre man! Nej, jag tror inte att han menade något illa och det tror jag inte att människor i allmänhet gör när de på olika sätt utgår ifrån könsroller när de bemöter andra i sin vardag. Men det betyder inte att det är okej att bara le och ta det. Vi måste hela tiden ifrågasätta varandra och sånt som vi ser som fel i samhället och idén om att det finns nån slags åldersgräns för när folk kan ta till sig nya åsikter är helt galen. Äldre människor (nu använder jag termen väldigt löst) är inte dumma i huvudet. De kan tänka själva och fundera över sina handlingar. Kanske skulle den här mannen inte ha tagit till sig någonting en sagt, kanske skulle han bara skakat på huvudet och sagt nåt nedlåtande om rabiata feminister, kanske det skulle varit helt bortkastat att säga nåt. Det viktiga är att vi alltid har rätten att säga ifrån vare sig det gäller skräniga småpojkar som skriker glåpord efter en eller äldre, artiga män som bara vill vara snälla.

Kommentera

