Mer TV.

5 Jun

Jag hade egentligen tänkt att prata mer TV än Firefly i förra inlägget men när jag youtubade klipp fastnade jag och plötsligt var klockan alldeles för sent. Så låt mig fortsätta idag istället.

Tänkte börja med Doctor Who.

Naturligtvis spoiler-varning!

Jag är nu på säsong 8 från 1971. Jag har kommit till tredje doktorn och färgbild. Det är inte heller några fler kasserade avsnitt så jag slipper sitta och antingen titta på ihopklipp av foton eller läsa manus för att komma igenom avsnitten.
Jag ska väl erkänna att jag inte alltid har min fulla uppmärksamhet på TV:n när jag tittar. Doctor Who har liksom blivit någonting jag ska ta mig igenom, alla 26 säsonger plus filmen så det är inte alltid jag är helt med. Men det har blivit lite skillnad nu när hälften av avsnitten inte är i form av stillbilder. Dessutom har säsongerna blivit kortare i och med säsong sju och tredje doktorn. Säsong sex hade 44 avsnitt och säsong sju 25.

Hur som helst. Tredje doktorn påminner mer om första doktorn än andra till utseendet. Han går klädd i cape och rör sig graciöst. Premisserna för serien har ändrats en hel del till säsong sju. Han har nämligen straffats för att han lägger sig i andra planeters angelägenheter genom att bli förpassad i exil till 70-talets Storbritannien. Där arbetar han tillsammans med UNIT som är nån form av militär styrka som arbetar för nationens (jordens?) säkerhet med stöd från FN.

Det blir i alla fall intressant att se vad som händer när han inte åker iväg i sin TARDIS hela tiden utan är satt i en viss tid. Han arbetar hela tiden för att få TARDISen att fungera, men än så länge är han på jorden och kämpar på.

I säsong åtta får vi för första gången träffa på The Master. Han är verkligen en helt annan än den halvgalna och väldigt farliga The Master i nya Who. Tänk alla Evil Masterminds i en och samma person, där har vi honom!

Än så länge har jag stött på tre nya ”companions” till den tredje doktorn.

Liz Shaw och Brigadier Lethbridge-Stewart är de första vi möter. Brigadieren har träffat på andra doktorn tidigare och han anses tydligen inte riktigt vara en companion men faktum är att han varit del av alla avsnitt sen tredje doktorn dök upp, så jag skulle ändå kalla honom en companion. Han sköter UNIT och arbetar därför väldigt nära med doktorn. Han har också en imponerande mustasch.

Liz Shaw är en vetenskapskvinna och civil rådgivare till UNIT när brigaderen för ihop henne med doktorn. Jag gillar henne. Jag tycker att hon är den största behållningen med säsong sju. Hon är allmänt oimponerad av doktorns tidvis barnsliga uppträdande och även om hon jobbar som en form av assistent till doktorn är hon sin egen och jävligt smart och självsäker och jag känner att de kvinnliga karaktärerna verkligen behövs i den här serien.
Vi har kommit en bit från de skrikande kvinnliga följeslagarna i tidigare säsonger som behöver räddas gång på gång.

Nu har jag precis kommit till den tredje följeslagaren Jo Grant. Jag har inte riktigt fått något grepp om henne ännu. Jag var så väldigt förtjust i Liz och jag tycker att Jo är alldeles för grå och undergiven. Jag får liksom ingen känsla av henne, hon är mest ganska vän och godhjärtad och vill hjälpa konstant. Helt enkelt lite för stereotyp för min smak. Tydligen så är hon doktorns companion en ganska lång tid så jag hoppas att hon kommer fram som lite mer än så framöver.

Jag märker att det blir lite svårt att säga vad jag tycker om gamla Who nu för det är så många säsonger jag inte pratat om, har ju varit tre säsonger med andra doktorn innan dessutom.

Jag tror jag återkommer när den här säsongen är slut och analyserar lite vid varje ny säsong istället!

Så ja, varsågoda, en liten genomgång av karaktärer. XD

Kommentera

