Jag läser inte böcker skrivna av män.

31 Maj

image

När skolan jag gick på skulle flytta innebar det också att biblioteket skulle avvecklas så de sista dagarna var det i stort sätt fritt fram att gå och plocka på sig så många böcker en ville. Jag tror jag tog tre, fyra påsar med böcker. Jag gick mest på utseende eller snyggt namn om det inte rörde sig om författare jag kände till.

Ärligt talat har jag inte läst många av böckerna jag plockade hem, men ovanstående fyra har jag läst. Vet ni vad de alla hade gemensamt? De är skrivna av män, handlar om män och varenda kvinna i böckerna är objekt som beskrivs på samma sätt som landskap om ens med den kärleken och omtanken.
Boken om nån indisk brahmin har en scen där mannen våldtar en kvinna och efter det måste han lämna sitt hem för att han är oren för att han låtit sig frestas av en kvinna. Han kunde alltså inte låta bli att frestas av att denna kvinna fanns där och hade en kropp som kunde våldtas.
Härligt hörrni.

Jag är så förbannat trött på det här. På att kvinnor knappt blir mer än djur, inte ens värda tiden att ge dom mer ”egenskaper” än deras yppiga bröst och lår.
Det var länge sen jag läste en bok skriven av en man som hade en enda kvinnlig karaktär med något som helst djup.
Därför läser jag inte böcker skrivna av män. Jag köper inte böcker skrivna av män. Det finns så många fantastiska kvinnliga författare att jag behöver inte de där jävla sexistiska männen.

Naturligtvis finns det bra manliga författare. I alla fall en. Jag älskar Haruki Murakami och hans böcker köper jag.

Men resten? Varför skulle jag? Varför lägga ner min tid på nåt som bara gör mig förbannad?

Jag tänker inte läsa en bok till skriven av en man om det inte är Murakami eller böcker som jag blivit rekommenderad av någon vars omdöme jag litar på. Det är helt enkelt inte värt risken att tugga i sig massa skit när jag kan lägga min tid på något så mycket bättre.

Kommentera

