Självbild.

20 Apr

Jag har en bild av mig själv att jag säger ifrån. Att jag inte låter saker och ting gå förbi okommenterat. Säger nån nånting sexistiskt eller rasistiskt så påpekar jag att uttalandet var just det.
Men det stämmer inte riktigt. I många fall låter jag det gå eller säger emot på ett sätt som inte upprör personen i fråga. Istället för att påpeka att det du säger nu är ett rasistiskt uttalande så säger jag istället att personen har fel i sakfrågan. Till exempel att läkare födda i andra länder har väldigt hårda krav för att få arbeta som läkare i Sverige.

Jag och några vänner pratade nån gång om att en måste få låta bli att ta diskussionerna ibland. Att det inte alltid är ens ansvar som feminist eller antirasistist att ta upp allt till diskussion. Och jag håller med om det men samtidigt kan jag inte låta bli att få dåligt samvete när jag bara håller käften eller inte uttrycker mig så starkt som jag skulle vilja för att slippa försvåra min vardag.

Jag talar främst om kommentarer från kollegor som klingar så illa i mig men som jag låter gå förbi för att det är personer jag måste jobba bra med och ingenting kan få nån emot en som att säga att nån säger nåt rasistiskt. Det får folk att sparka bakut med en gång, för de tycker ju inte att nån förtjänar att dödas eller så, de tycker bara att svenska läkare är lite bättre än ”utlänningar”. Ett ord jag för övrigt hatar. Det är ett sånt uppenbart avståndstagande i det ordet.

Så hur gör en egentligen för att ta upp saker till en diskussion som faktiskt leder nån vart? Som inte får den en ifrågasätter att sparka bakut och ändå inte lyssna?

Kommentera

