Hen för i helvete!

10 Apr

Idag hade vi en föreläsning på jobbet om bemötande mot missbrukare. Det var väldigt intressant och han pratade om det på ett personligt sätt som gjorde att det sa mer till mig.
Men, han använde sig hela tiden av ”han”. Nog för att han sa att kvinnor också kunde vara missbrukare, men det blev mer som en eftertanke. Det är i såna här situationer som ”hen” skulle komma väldigt väl till pass. Det blir så uteslutande när en pratar om människors problem och bara använder sig av ett köns pronomen. Som att det bara gäller ett kön. Efter vad jag förstod så är missbruk vanligare hos män, men det blir ändå fel när en pratar om bara män.
Särskilt som en kvinnlig missbrukare kan ha andra upplevelser från sitt missbruk med övergrepp osv som män i regel inte har och jag tänker att det då bör finnas med i ens tankesätt när en bemöter dessa personer.

Det är en sak om en pratar om orsaker till missbruk, om det nu är så att fler män än kvinnor missbrukar, varför är det så? Vad i samhället gör att män hamnar i missbruk i större grad än kvinnor? I det sammanhanget hade jag förstått det könade språket, precis som jag förstår det könade språket när en pratar om våldtäkt och orsakerna till att det främst är män som våldtar kvinnor.

Men här var det helt obefogat och ett sånt omedvetet könande stör mig. Tänk om människor kunde börja reflektera lite mer, vad mycket bättre allt skulle vara!

Kommentera

