Baka.

9 Dec

Kalendern är på g igen.

Låt oss prata bakning.

Jag älskar att baka. Det finns en speciell tillfredsställelse i att äta nånting du själv gjort.

Främst bakar jag sötsaker när jag bakar. Nu är det en massa julbak som gäller. Har redan bakat lussekatter och pepparkakor men det kommer bli en sats lussekatter till. Sen blir det också macaroner med saffran och med pepparkakssmak och kokoskola med chokladöverdrag, knäck, saffrankola, pepparkakscupcakes och säkert lite annat jag kommer på att jag måste ha.
Julen är till för överkonsumtion av sötsaker.

Jag bakar nästan ingenting på känn. Jag är en sån som följer receptet slaviskt även om det är saker som inte verkar stämma. Har lyckats göra äppelmos som mest smakar socker efter att inte ha tänkt själv utan bara följt ett recept jag hittat på internet. Men allt eftersom jag börjat baka mer och mer har jag också börjat våga göra lite som jag känner och jag tror det kommer bli mer och mer så.

För mig är bakning ett sätt att slappna av. Att bara se hur nånting fantastiskt gott kommer fram ur lite jobb. När jag känner att saker i mitt liv inte går framåt, att projekt står stilla så kan jag ställa mig och baka och få tillfredsställelsen av att påbörja och avsluta nåt inom loppet av högst några timmar.

Bakning är den bästa terapin helt enkelt.

Hade jag varit hemma hade jag nu slängt in lite bilder på mina bakverk men nu sitter jag på ett tåg mot Hultsfred så ni får gå till gårdagens inlägg och titta på mina pepparkaksfittor istället. 🙂

Kommentera

