Likasinnade i Linköpingstrakten sökes! XD

25 Nov

Jag blir bara så himla trött ibland.

Jag har länge varit omgiven av medvetna människor, som är pålästa och som delar mina åsikter vad gäller jämställdhet och det patriarkat vi lever i. Jag har helt enkelt haft som en trygg sfär där jag inte behöver stöta på särskilt mycket idioter i form av antifeminister eller ”jämställdister” som skriar om hur män blir förtryckta för att.. ja jag vet inte vad.

Nu lever jag inte i den miljön längre. Jag är inte heller i en miljö full av antifeminister, men jag saknar att ha medvetna människor omkring mig. Människor jag kan diskutera saker som händer ur ett feministiskt perspektiv och inte behöver ta på mig rollen som ”utbildare” utan bara kan diskutera och bli förbannad tillsammans med folk.
Det är klart att det är bra att diskutera med inte-än-inbitna-feminister och sätta igång nya tankegångar hos folk, jag är stolt och glad över att jag kan göra det. Men ibland vill jag inte ha det, bara kunna prata om det.

Det är så svårt att hela tiden också ta striden, att ifrågasätta varje gång någon påstår att kvinnor och män helt enkelt är födda med olika egenskaper, kvinnor är mer omhändertagande och män tar för sig mer, redan som barn.
Att kvinnor tjänar sämre än män är för att de väljer lågavlönade yrken. Punkt. Ingenting är nånsin så enkelt. Och jag tycker det är så märkligt att alla kan hålla med om att familjen vi växte upp i, människorna vi mött och lärt känna, resorna vi gjort, upplevelserna vi haft, allt sånt har format vilka vi är som människor. Allt annat formar oss, men inte de förväntningar vi har på oss och det vi lär oss att vara utifrån våra kön redan från att vi är bebisar. Det påverkar oss inte alls. Det är biologi.
De enda som annars pratar biologi på detta viset, som pratar om hur biologi är förklaringen till olikheter i personlighet är rasisterna. Där är det en absolut sanning att människor av olika ”ras” har olika egenskaper. Vi andra slår bakut vid sådana uttalanden, men när vi byter ordet ras mot kön är det plötsligt inget konstigt.
Jag förstår bara inte hur folk kan tänka så.
Seriöst. Vad i helvete?!

Jag försöker att hitta feministiska nätverk här i Linköping, men det enda jag hittar är att F! har en avdelning här med en hemsida som inte blivit uppdaterad sen innan valet och en grupp för feminister på universitetet. Alltså måste jag börja plugga för att kunna diskutera feminism med likasinnade i den här stan. Hjälp!!

Det är bara svårt helt enkelt, att inse att världen inte är så medveten som jag tror. Att inte 8 av 10 är medvetna om det kvinnoförtryck vi lever i utan typ 2 av 10.

Jag skulle skriva om reaktioner på att SCUM-manifestet satts upp på Turteatern i Stockholm, men det här blev visst nåt annat. Igen.

Kommentera

