Babettes in my heart!

26 Okt

Det finns platser som en tar sig till och genast känner sig hemma i. Det kan vara en park, en tågstation, en butik, en teater. Idag hittade jag en såndär plats. En såndär magisk och fin plats som du bara känner att du vill stanna på jämt, jämt, jämt. Det var i form av Babettes Kafferi.
Jag älskar fik. Jag älskar att sätta mig i en mysig soffa och dricka te och prata strunt, eller kanske om livets mening i timmar. Eller sätta mig där själv med en dator eller ett skrivblock och arbeta, eller kanske med en bok och bara slappna av. Det är nånting magiskt med de perfekta fiken.
Mitt senaste perfekta fik var nog Café Kuriosa i Norrköping, och innan dess Valentino’s i Vimmerby.
Vad alla de här tre har gemensamt är de omaka sofforna och det finfina teet.

Nu vill jag bara ha de där timmarna med vänner som bara är där och då och inte alls påväg nånstans. Bara timmar av te och prat.

Nästa vecka ska jag ta min dator och mitt officiella monologskrivar-block och min rosa penna och bänka mig på det bästa stället på Babettes och bara sitta där i timtal och arbeta. Jag har velat ha ett sånt här ställe sen jag flyttade hit.
Det kryllar av cafén i Linköping. Waynes, coffeehouse, coffee by george, mokka osv osv. Allt är stressigt. Allt är hippa typer som gör mig stressad och har fula frisyrer.
Babettes är kulturkvinnor i stora glasögon och röda kappor, gamla tanter och gubbar med en vanlig kopp kaffe, människor som stickar, människor som jag känner mig bekväm med.

Ja.

Jag skriver ett helt inlägg om ett nytt fik. Men på riktigt. Det är världens mest fantastiska.
Dit ska jag ta alla jag känner som kommer för att hälsa på. Varendaste en! ♥

4 svar to “Babettes in my heart!”

  1. Jackie 2011/10/26 den 09:10 #

    åh. jag förstår verkligen vad du menar. jag hade ett sådant tillhåll i göteborg – hagabion. ett underbart ställe. ❤

    synd att konditoriet här i hultsfred inte är något vidare finhäng.

    kärlek!

    • furypi 2011/11/05 den 12:59 #

      jaa, det är så fint med de där ställena!

      hm, nej konditoriet är väl inte det mest upplyftande stället. du får komma till linköping så går vi på babettes istället! 😀

  2. Maria 2011/11/12 den 02:35 #

    Ah det var detta fik som var stängt på söndagen jag var hos dig? Nästa gång måste vi gå och ha fika-marathon och prata högt och skratta bort andra gäster 😉

    • furypi 2011/11/12 den 06:41 #

      jaaa! det bestämmer vi! 😀 😀 😀 det är verkligen världens bästa ställe!

Kommentera

